Saturday, 16 July 2011

Luasnya Pengampunan Allah...

Asssalamualaikum...pekaba shbat2 sekalian?? hrap nye sume brade dlm keadaan baik n luar biasa baik..agak2 nye dh brape lame kite sume hdup kat muka bumi ni? setahun? 2 thun? brtahun2? dn dlm tempoh ni gak dh brape byk kite buat dosa? sekali? 2 kali? atau brkali2? ( post kali ni byk soalan la plak..hehe..jwab je dlm hati )
ana rse dh byk gak dosa yg dh ana buat slame hdup ni..terlalu byk..


"Wahai anak Adam,selagi engkau meminta dan berharap kepadaKu maka Aku mengampuni segala dosamu yang telah lalu, dan Aku tidak akan mempedulikannya. Wahai anak Adam, jika dosamu sampai setinggi langit lalu engkau minta ampun kepadaKu nescaya Kuampuni. Wahai anak Adam, jika engkau datang kepadaKu dengan kesalahan seluas permukaan bumi lalu engkau datang menemuiKu tanpa menyekutukan sesuatu pun denganKu, nescaya Aku datang padamu dengan ampunan seluas bumi ini" ( Riwayat al-Tirmizi)


Subhanallah...mmg tergamam bile bace hadis ni..Nk menunjukkn betapa luasnya keampunan Allah. Sgt luas shingga xde keluasan yg bleh menyamai luasnya keampunan Allah S.W.T. Jd kite ni sbg hamba, jngan mudah nk rse putus asa bile dh byk kali dh buat dosa. Sesungguhnya Allah tu Maha Pengampun lg Maha Penyayang. wlaupun camtu, kite sume x bleh leka dlm dosa sbb dikhuatiri diri kite ni akan terbiase dlm dosa dn trhlang utk brtaubat.

 Dlm kenyataan Nabi yg berasingan, Baginda bersabda mksudnye :
                   "Allah lebih bergembira atas taubat seorang hambaNya daripada ( kegembiraan) seseorang antara kamu yang menemui kembali haiwannya"

 Drpd Abu Ayyub ketika hendak wafat dia berkata : "Saya telah merahsiakan daripada kamu sesuatu yang pernah aku dengar daripada Rasulullah SAW, iaitu saya mendengar Baginda bersabda :  

 'Sekiranya kamu sekalian tidak berbuat dosa, nescaya Allah akan menggantikannya dengan makhluk lain yang berbuat dosa, lalu Allah memberi ampun kepada mereka'
  
 Camne nk dpt keampunan drpd dosa yg telah dilakukan??
       * Berdoalah dgn diiringi harapan agar dmakbulkn
       * Fokus srta konsentrasi ktka berdoa
       * Ketaatan yg sungguh2 kpd Allah
       * Pnuh kyakinan tnpa sbrang keraguan
       *Tdk terburu2 mnghrapkn doa segera dmkbulkn
       *Rezeki yg halal 
    


SUBHANALLAH
  

1 comment:

farahdya said...

hayya istighfar lillahi taa'la..^^